bastapromet Šta oblik i boja flaše govore o vinu?

U vinu je istina, u izgledu je još nešto. Nije džabe verovanje da je značaj prvog utiska nezaobilazan u svakoj vrsti komunikacionog modela. Iako bi neko to nazvao sirovom predrasudom, čovek ne može da se otrgne uticaju fizičkog izgleda na „sklapanje kockica“, bez obzira na kontekst u kom se nalazi. To nije slučaj samo od čoveka ka čoveku. Možda je tržišni komercijalizam uticao na našu percepciju i na proizvode. U svakom slučaju, i flaša vina šalje svoju poruku. Ako se pitate kako je to moguće, pročitajte dalje u tekstu.

 

Nekada davno…

 

Nije samo somelijer zaljubljen u vino (https://www.bastapromet.rs/blog/98/crno-ili-belo-vino.html). Iako je reč francuskog porekla, iako gotovo sva umetnost i ljubav kao da imaju francuski šmek, nije suvišno podsetiti se odakle potiče folija u koju je umotana ta energija.

 

Bez obzira na to da li je vino crveno, belo ili roze, ono na osnovu toga „boji“ flašu određenog oblika, naravno uz postojanje etikete marke (brenda), opisa i proizvođača. Ali, u osnovi, stvar nije toliko jednostavna i ima svoju marketinšku priču, onu kojoj je cilj da iz te flaše nestane upravo onoliko vina koliko je degustator voli i želi. I da se vrati. Uvek.

 

Pre ikakve marketinške priče, staklena flaša je bila obavezna u očuvanju vina i vremena koje je potrebno da iz njega izvuče fantastične arome.

 

Nekada davno, faraoni, imperatori, carevi i kraljevi, od vremena do vremena, od mesta do mesta, u kome je titula bila aktuelna, nisu bili toliko domišljati kako bi obezbedili način da se vino sačuva, sem raznih staklenih posuda za njihovo posluženje. Tek su se, kasnije, nemački vinari dosetili da koriste hladne podrume sa ogromnim buradima, gde je dodir sa kiseonikom bio minimalan, što se prilikom pravljenja vina zadržalo i danas.

 

Međutim, „eksplozija“ se dogodila kada je staklena boca postala sigurna tek nakon njenog zatvaranja.

 

Od oblika do poruke

 

Holanđani su ranije, recimo, pravili boce za vina u četvrtastim kalupima, kako bi se kasnije lakše pakovale u sanduke, a da istovremeno sačuvaju prostor i ostanu praktične. Tržište danas zahteva i praktičnost i poruku, ali bez prethodno osmišljenog sigurnog čepa – to nije bilo moguće.

 

Kao što smo na početku spomenuli, nevezano za boju vina u flaši, sama ambalaža uvek ima neku poruku – da li istorijsku i tradicionalnu, klasičnu reklamnu odviše oslonjenu na privlačenje pažnje i iskazivanje materijalnog prestiža, ili prikazivanje klasične mogućnosti da se konzumira iskreni hedonizam.

 

„Skrivena“ poruka ne postoji ukoliko je vino unutar flaše vezano za određenu regiju u kojoj se proizvodi i pakuje. Recimo, flaša Bordeaux služi za vina u istoimenoj regiji (Francuska). U drugim situacijama, kada je vino poklon na primer, pogotovo ukoliko vam je osoba kojoj je poklon namenjen izuzetno draga, najčešće biramo vina „zvučnih“ imena izuzetno atraktivne ambalaže.

 

Šta govori boja flaše

 

Neko bi rekao – ako uopšte govori nešto. To je, međutim, daleko od istine. Iako su čep i staklo važniji od oblika boce, treći značajan faktor je boja flaše. Ona može biti smeđa i prozirna, a najčešće je zelena, i to tamno zelena, što proizvođačima odgovara zbog zaštite proizvoda od sunca famoznih 97-98%.

 

U većini slučajeva se tamno zelena boca koristi za skladištenje crvenih vina, a bela vina se čuvaju u svetlijim ambalažama. To je u nekim zemljama „odstupanje od pravila“, pa se u Nemačkoj, na primer u regiji Mozel, bela vina toče iz zelenih boca.

 

 

Na kraju, nekada je govorio Džon Kits, engleski pesnik romantizma, a mi kroz njegovu misao podsećamo šta jednom čoveku uvek godi: „Dajte mi knjige, francusko vino, voće, lepo vreme i malo muzike koju napolju svira neko koga ne znam“.

 

 

 

Uno Drop logo

liflet važi

od 01.02.2021.

do 28.02.2021.

bastapromet član udruženja distributer pića UnoDrop
Deda Jovina rakija